Leerlingenraad
Onze school vindt het belangrijk dat we samen optrekken. Dat betekent dat leerlingen ook mee denken over hun eigen school (niet alleen) in de vorm van een leerlingenraad.
De leerlingenraad heeft als doel om;
- de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten
- de verantwoordelijkheid voor schoolse zaken te bevorderen
- de leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is
- aan te geven dat leerlingen een eigen stem hebben binnen de school, zodat ze weten dat ze mee tellen
- de leerlingen spelenderwijs kennis te laten maken met democratische beginselen
- bevorderen van actief burgerschap
Hoe is de organisatie van de leerlingenraad?
Uit de groepen 6 t/m 8 worden twee vertegenwoordigers gekozen. De leerkrachten leggen aan de groepen uit wat een leerlingenraad is, wat er van leden verwacht wordt en hoe ze zich kunnen aanmelden. Bij veel animo kunnen we klassenverkiezingen worden ingezet. Uit elke groep 6, 7, en 8 wordt een leerlingen gekozen (totaal zes leerlingen) die namens de groep het woord zullen voeren in de leerlingenraad.
De leerlingenraad komt ongeveer zes vier per jaar bij elkaar onder schooltijd (1x per 8 weken). Bij elke vergadering is een personeelslid van de school als adviseur/begeleider/vraagbaak aanwezig. De leden van de leerlingenraad lichten de besluiten van de leerlingenraad toe in hun eigen klas aan de hand van het verslag dat wordt opgesteld door de notulist. Dit verslag informeert op de schooolnieuwsbrief de groepsleerkrachten, ouders, de ouderrraad en de medezeggenschapsraad.
De leerlingen blijven een heel schooljaar in de leerlingenraad.
Waarover kan een leerlingenraad vergaderen?
- De leerlingenraad heeft een ideeënbus, waarop ideeën ingebracht kunnen worden
- De leerlingenraad neemt ideeën mee vanuit de klas; in elke groep vindt voorafgaand aan een vergadering van de leerlingenraad, een klassenvergadering plaats
- Leden van de leerlingenraad worden aangesproken
- Leden van de leerlingenraad komen zelf met ideeën
- Het team kan bespreekpunten inbrengen
- Een kringgesprek voor de vergadering gaat vooraf aan het vaststellen van de agenda
Voorbeelden:
- Het gebruik en de inrichting van de toiletten
- Bevindingen bij het gebruik van lesmethodes
- Adviseren bij allerhande festiviteiten